• Carolina Falkholt
    Train of Thoughts, 2017

  • Jennifer Forsberg
    Jordränta, 2017

  • Molly Haslund
    Three Double Wall Bars for Minimal Movements - Coordination Model 6, 2014

  • Hannelie Coetzee
    Ou sog tussen bome/Old sow between the trees, 2015

  • Anne Thulin
    Double Dribble, 2010

  • Igshaan Adams
    I Am You, 2015

  • Yoko Ono
    Wish Trees for Wanås, 1996/2011

  • Jacob Dahlgren
    Primary Structure, 2011

  • Carolina Falkholt
    Train of Thoughts, 2017

  • Jennifer Forsberg
    Jordränta, 2017

  • Molly Haslund
    Three Double Wall Bars for Minimal Movements - Coordination Model 6, 2014

  • Hannelie Coetzee
    Ou sog tussen bome/Old sow between the trees, 2015

  • Anne Thulin
    Double Dribble, 2010

  • Igshaan Adams
    I Am You, 2015

  • Yoko Ono
    Wish Trees for Wanås, 1996/2011

  • Jacob Dahlgren
    Primary Structure, 2011

  • Carolina Falkholt
    Train of Thoughts, 2017

  • Jennifer Forsberg
    Jordränta, 2017

  • Molly Haslund
    Three Double Wall Bars for Minimal Movements - Coordination Model 6, 2014

  • Hannelie Coetzee
    Ou sog tussen bome/Old sow between the trees, 2015

  • Anne Thulin
    Double Dribble, 2010

  • Igshaan Adams
    I Am You, 2015

  • Yoko Ono
    Wish Trees for Wanås, 1996/2011

  • Jacob Dahlgren
    Primary Structure, 2011

  • Carolina Falkholt
    Train of Thoughts, 2017

  • Jennifer Forsberg
    Jordränta, 2017

  • Molly Haslund
    Three Double Wall Bars for Minimal Movements - Coordination Model 6, 2014

  • Hannelie Coetzee
    Ou sog tussen bome/Old sow between the trees, 2015

  • Anne Thulin
    Double Dribble, 2010

  • Igshaan Adams
    I Am You, 2015

  • Yoko Ono
    Wish Trees for Wanås, 1996/2011

  • Jacob Dahlgren
    Primary Structure, 2011

Konst 2017

Jennifer Forsberg – Jordränta

Tid 30 sep – 22 dec
Medverkande Jennifer Forsberg
Curator Filippa Forsberg

Med lera som utgångspunkt inleder Jennifer Forsberg Wanås Konsts nya utställningsserie med fokus på konstnärer verksamma i Skåne med omnejd. Hon är också den första konstnär som förlänger inomhussäsongen som ett led i att konsthallen får utökade öppettider. Leran är material och innehåll i hennes utställning Jordränta som kombinerar 100-tals föremål med obränd lera. Hon har grävt i marken, arbetat med leran och reflekterat över jorden och platsen. Under höstlovet med Bästa Biennalens tema Kaos, blir det workshop med konstnären där lerföremål formas och bränns i en okontrollerbar process. Dessutom konstnärssamtal med lunch söndag 19 november. Lördag 30 september vernissage med invigning kl. 13.30 och tillfälle att möta konstnären. 

Jag intresserar mig för den dagliga rutinen, upprepningen, nötandet. Många timmar, många människor, många liv – den historien talar till mig. (Jennifer Forsberg.)

Jordränta – med leran som utgångspunkt för Wanås historia

Lera som ett material i sig är centralt för Jennifer Forsberg och i utställningen är det lera från marken, och lerans historia på Wanås som är utgångspunkt. Hon har tillbringat mycket tid på, och sakta närmat sig platsen för att låta leran bli både material och innehåll. I hennes praktiska arbete som konstnär och konsthantverkare finns en förbindelse mellan det fysiska arbetet i att förändra ett material och den tid man måste tillåta processen att ta. Hon beskriver att hon hittar sin inspiration när hon är i rörelse, men som motpol till det fysiska och det intuitiva beslutsfattandet finns lerans tröghet och motstånd. 

För ett år sedan började Jennifer Forsberg leta efter det gamla tegelbruket som funnits på Wanås Gods marker. Hon har grävt i jorden och utvunnit lera från den platsen, samma lera som tegelstenar och bruksföremål en gång gjordes av. Relationerna mellan de människor som arbetade på godset och de som bodde där har fascinerat henne och har bildat utgångspunkten för hennes gestaltning. Hennes installation innehåller vardagliga föremål som bord, husformer, stegar, lampor och kärl, men hon förändrar dem och genom att göra det välbekanta obekant får hon oss att se det igen. 

Jordränta är från början en nationalekonomisk term som avsåg arrendeavgift och som även var grund för hur mark värdesattes. Forsberg vidgar innebörden av ordet till ett begrepp för arbetet, dess frukt och dess pris. Med utställningen Jordränta eftersträvar hon en dialog med betraktarens fysiska förståelse av markens och människans sammankoppling snarare än den förståelse vi kopplar till orden.

 

Jennifer Forsberg

Jennifer Forsberg (f. 1970), verksam på Österlen i Skåne, är den första konstnär som förlänger Wanås Konst inomhussäsong som ett led i att konsthallen får utökade öppettider. Hon inleder också en ny utställningsserie med fokus på konstnärer verksamma i Skåne med omnejd. Under höstlovet med Bästa-biennalens tema Kaos, medverkar hon med en workshop där lerföremål formas och bränns i en okontrollerbar process, och söndag 19 november möter vi henne i ett konstnärssamtal på Wanås Konst. Hon är just nu aktuell med en grupputställning på Konsthall Blå Stället, Angered som är del av GIBCA Extended 2017. Forsberg har haft separatutställningar på bland annat på Sölvesborgs konsthall, Tjörnedala Konsthall, Baskemölla, som drivs av Östra Skånes Konstnärsgille, samt deltagit i samlingsutställningar bland annat på Kulturhuset i Stockholm, Liljevalchs konsthall och Sven-Harrys konstmuseum. Sedan 2008 är hon rektor vid Österlenskolan för konst och design i Simrishamn. Forsberg är utbildad på Högskolan för design och konsthantverk vid Göteborgs universitet 1992 – 98, MFA med inriktning keramik, samt vid Konstakademien i Reykjavik, Iceland Academy of the Arts (IAA) 1995.