• Dan Graham
    Two Different Anamorphic Surfaces, 2000

  • Gunilla Bandolin
    The Pyramid, 1990

  • Jacob Dahlgren
    Primary Structure, 2011

  • Jan Svenungsson
    The Eighth Chimney, 2007

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Sissel Tolaas
    Terra Maximus, 1989

  • Yoko Ono
    Wish Trees for Wanås, 1996/2011

  • Dan Graham
    Two Different Anamorphic Surfaces, 2000/span>

  • Gunilla Bandolin
    The Pyramid, 1990

  • Jacob Dahlgren
    Primary Structure, 2011

  • Jan Svenungsson
    The Eighth Chimney, 2007

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Sissel Tolaas
    Terra Maximus, 1989

  • Yoko Ono
    Wish Trees for Wanås, 1996/2011

  • Dan Graham
    Two Different Anamorphic Surfaces, 2000

  • Gunilla Bandolin
    The Pyramid, 1990

  • Jacob Dahlgren
    Primary Structure, 2011

  • Jan Svenungsson
    The Eighth Chimney, 2007

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Sissel Tolaas
    Terra Maximus, 1989

  • Yoko Ono
    Wish Trees for Wanås, 1996/2011

  • Dan Graham
    Two Different Anamorphic Surfaces, 2000

  • Gunilla Bandolin
    The Pyramid, 1990

  • Jacob Dahlgren
    Primary Structure, 2011

  • Jan Svenungsson
    The Eighth Chimney, 2007

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Sissel Tolaas
    Terra Maximus, 1989

  • Yoko Ono
    Wish Trees for Wanås, 1996/2011

Konst 2018

Poul Gernes – Pyramide

Vernissage Söndag 6 maj 2018
Curatorer Elisabeth Millqvist och Mattias Givell

Poul Gernes Pyramide förverkligades första gången 2016 på Louisiana Museum of Modern Art, Humlebaek i samband med en separatutställning över konstnären. Gernes skiss visar en mängd personer som alla tar plats på den storskaliga pyramiden som blir en livlig mötesplats. Konstnären beskrev sin pyramid som en plats ”där folk skulle kunna hänga” och lyfter fram sina tankar om konstens sociala roll. På Wanås får pyramiden en permanent plats efter en donation av Klara Karolines Fond stiftad av Aase och Poul Gernes. 

Mer information kommer under våren 2018.

Poul Gernes

Poul Gernes (1925–1996) var en dansk målare, grafiker och skulptör. Under 30 års tid bodde han i Munka-Ljungby, Skåne. Gernes fick ett tidigt genombrott 1949 när han deltog i Den Fries udstillingsbygnings höstutställning, en årlig juryutställning till vilken konstnärerna skickar in anonyma bidrag. Poul Gernes konstverk kännetecknas av geometriska former och starka färger. Han fick aldrig någon formell konst-utbildning, men undervisade själv i konst och var med och startade den experimentella Eksperimenterende Kunstskole i Köpenhamn, som kom att kallas Eks-skolen. Flera av hans offentliga utsmyckningar kan ses i Köpenhamn, till exempel på Herlev Hospital (1968–1975) och fasaden på biografen Palads (1989). Han representerade Danmark på Venedigbiennalen 1988. 2007 reproducerades några av hans verk för documenta 12, Kassel, och hans konst har visats i retrospektiva utställningar på Deichtorhallen i Hamburg (2010), Malmö Konsthall och Lunds konsthall (2011). 2013 kombinerades hans konst med Cosima von Bonins på Artipelag, Stockholm, och en omfattande retrospektiv presenterades på Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk, 2016.