• Chiharu Shiota
    Everywhere, 2018

  • Chiharu Shiota
    Relationality, 2018

  • Katarina Löfsröm
    Open Source (Cinomatoscope), 2018

  • NOT A SINGLE STORY
    Esther Mahlangu
    Untitled, 2018

  • NOT A SINGLE STORY
    Gunilla Klingberg & Peter Geschwind
    Lifesystem, 2018

  • NOT A SINGLE STORY
    Lena Cronqvist
    Viftar på öronen, 2000

  • NOT A SINGLE STORY
    Lubaina Himid
    Venet's Studio, 1994

  • Poul Gernes
    Pyramide, 2018

  • Chiharu Shiota
    Everywhere, 2018

  • Chiharu Shiota
    Relationality, 2018

  • Katarina Löfsröm
    Open Source (Cinomatoscope), 2018

  • NOT A SINGLE STORY
    Esther Mahlangu
    Untitled, 2018

  • NOT A SINGLE STORY
    Gunilla Klingberg & Peter Geschwind
    Lifesystem, 2018

  • NOT A SINGLE STORY
    Lena Cronqvist
    Viftar på öronen, 2000

  • NOT A SINGLE STORY
    Lubaina Himid
    Venet's Studio, 1994

  • Poul Gernes
    Pyramide, 2018

  • Chiharu Shiota
    Everywhere, 2018

  • Chiharu Shiota
    Relationality, 2018

  • Katarina Löfsröm
    Open Source (Cinomatoscope), 2018

  • NOT A SINGLE STORY
    Esther Mahlangu
    Untitled, 2018

  • NOT A SINGLE STORY
    Gunilla Klingberg & Peter Geschwind
    Lifesystem, 2018

  • NOT A SINGLE STORY
    Lena Cronqvist
    Viftar på öronen, 2000

  • NOT A SINGLE STORY
    Lubaina Himid
    Venet's Studio, 1994

  • Poul Gernes
    Pyramide, 2018

  • Chiharu Shiota
    Everywhere, 2018

  • Chiharu Shiota
    Relationality, 2018

  • Katarina Löfsröm
    Open Source (Cinomatoscope), 2018

  • NOT A SINGLE STORY
    Esther Mahlangu
    Untitled, 2018

  • NOT A SINGLE STORY
    Gunilla Klingberg & Peter Geschwind
    Lifesystem, 2018

  • NOT A SINGLE STORY
    Lena Cronqvist
    Viftar på öronen, 2000

  • NOT A SINGLE STORY
    Lubaina Himid
    Venet's Studio, 1994

  • Poul Gernes
    Pyramide, 2018

Konst 2018

Thom Lundberg & Per Enoksson Upp upp i högsta trädet

Vernissage Lördag 9 juni, 2018
Utställningseriod 9 juni – 23 september, 2018

     ”Om vi kommer upp över trädkronorna kan vi kanske se vad som hänt?”
     Lillebror, som förstod vad Tora försökte få honom med på, invände: ”Pappa har sagt att vi inte får klättra i Höga trädet. En gång i tiden ska en pojke ha bundits i det. Ända tills han dog.”
     Tora skrattade: ”Det tror jag inte på. Och förresten: om vi ska se något, måste vi upp över alla andra träd. Ibland måste man vara modigare än man får för de vuxna.”
     Ponnyn väntade medan syskonen började klättra upp mot trädets krona. Gren för gren drog de sig uppåt. De krängde sig mellan smala klykor, hoppade från en avsats till en annan. Lillebror undrade om de någonsin skulle nå toppen.
     Till sist gick det inte att komma högre upp. Fåglarna hade följt dem hela vägen, som om de ville visa barnen varför de alla flytt till skogs.
     Uppe i trädkronan satte de sig, som om det varit ett golv av löv. De spanade ut över nejden. Vart de än for med sina blickar, såg de samma sak: Ödeläggelse!"

Utdrag ur barnboken 2018 av Thom Lundberg (text) & Per Enoksson (bild)

Wanås Konsts barnboksprojekt 2011–2018

Många av oss
har starka förhållanden till barnböcker eller till en specifik barnbok – bilder vi inte glömmer, karaktärer vi identifierar oss med eller berättelser vi har varit rädda för. 2011 påbörjade Wanås Konst en serie barnböcker med bilder av samtida konstnärer och text av tongivande skribenter som inte tidigare har arbetat med barnböcker. Ambitionen är att bidra till mångfalden och det olikartade inom barnbokslitteratur, locka till läsning och ge ingångar till konst. Ramverket är att berättelsen utspelar sig i parken på Wanås bland konsten, i verkligheten och fantasin.

År 2011 hade barnboksserien premiär med Den förtrollade parken av Astrid Trotzig och Fredrik Söderberg. Det är en saga med förtrollningar, pärltårar och en vattenhäxa i parken. Den andra boken, The Sick Rose, är en bilderbok av konstnären Anna Camner, som återger naturen med kottar och svampar, nära och noggrant. År 2013 skrev artisten Jason Diakité och Maria Bajt skapade bilder. Deras Kor kan drömma är en berättelse om en ko som funderar över vad konst är, med färgsprakande bilder som täcker boksidorna. Året efter skrev Martina Lowden dikter för ordälskare med titeln Hur man blir en sten och andra berättelser från svinskogen, inspirerad av Klara Kristalovas bildvärld. 2015 ställde Johanna Koljonen och Jenny Granlund frågan hur konst blir till i Jag vill bygga, där vi får följa processen bakom några av konstverken i parken. Därpå översattes Kor kan drömma till engelska och gavs ut med titeln Cows can Dream 2016. Den finns även som inspelad text på arabiska och engelska och samtliga böcker finns inlästa på svenska. Sedan 2016 finns också ett barnboksrum i konsthallen av Maria Bajt, gestaltat tillsammans med Martin Kallin. Det är en plats för att läsa, lyssna och inte minst – fantisera.

– Elisabeth Millqvist


"Ett barn […] med sin bok skapar sig, någonstans inne i själens hemliga rum, egna bilder, som överträffar allt annat. Sådana bilder är nödvändiga för människan. Den dagen barnens fantasi inte längre orkar skapa dem, den dagen blir mänskligheten fattigare." ASTRID LINDGREN


Thom Lundberg & Per Enoksson. Foto Mattias Givell.

Thom Lundberg (född 1978 i Osby, bor i Lucerne, Schweiz) debuterade 2016 med romanen För vad sorg och smärta (Albert Bonniers Förlag). Romanen följer bröderna Olof och Valentin och ger en inblick i resandefolkets i Sveriges historia, baserat på berättelser och sånger som fanns kring honom som barn.

Per Enoksson (född 1965 i Tärnaby, bor i Umeå) är konstnär utbildad vid Umeå Konsthögskola. Med krita, blyerts, akvarell och tusch väver Enoksson samman människor, djur, arkitektur och mönster till berättande bildvärldar. Han har även gjort flera offentliga gestaltningar och ställt ut på bl.a. på Bildmuseet i Umeå (2014) och Eskilstuna konstmuseum (2012).