• Anike Joyce Sadiq
    You Never Look At Me From The Place From Which I See You, 2015

  • Latifa Echakhch
    Blush, 2019

  • Lubaina Himid
    Vernet's Studio, 1994

  • Lungiswa Gqunta
    Divider, 2019

  • Lungiswa Gqunta
    Lawn 1, 2019

  • Marcia Kure
    Denizen, 2019

  • Peter Geschwind & Gunilla Klingberg
    Lifesystems - Nonspace, 2019

  • Peter Geschwind & Gunilla Klingberg
    Lifesystems - Nonspace, 2019

  • Santiago Mostyn
    Suedi (Slow Wave Edit), 2017

  • Anike Joyce Sadiq
    You Never Look At Me From The Place From Which I See You, 2015

  • Latifa Echakhch
    Blush, 2019

  • Lubaina Himid
    Vernet's Studio, 1994

  • Lungiswa Gqunta
    Divider, 2019

  • Lungiswa Gqunta
    Lawn 1, 2019

  • Marcia Kure
    Denizen, 2019

  • Peter Geschwind & Gunilla Klingberg
    Lifesystems - Nonspace, 2019

  • Peter Geschwind & Gunilla Klingberg
    Lifesystems - Nonspace, 2019

  • Santiago Mostyn
    Suedi (Slow Wave Edit), 2017

  • Anike Joyce Sadiq
    You Never Look At Me From The Place From Which I See You, 2015

  • Latifa Echakhch
    Blush, 2019

  • Lubaina Himid
    Vernet's Studio, 1994

  • Lungiswa Gqunta
    Divider, 2019

  • Lungiswa Gqunta
    Lawn 1, 2019

  • Marcia Kure
    Denizen, 2019

  • Peter Geschwind & Gunilla Klingberg
    Lifesystems - Nonspace, 2019

  • Peter Geschwind & Gunilla Klingberg
    Lifesystems - Nonspace, 2019

  • Santiago Mostyn
    Suedi (Slow Wave Edit), 2017

  • Anike Joyce Sadiq
    You Never Look At Me From The Place From Which I See You, 2015

  • Latifa Echakhch
    Blush, 2019

  • Lubaina Himid
    Vernet's Studio, 1994

  • Lungiswa Gqunta
    Divider, 2019

  • Lungiswa Gqunta
    Lawn 1, 2019

  • Marcia Kure
    Denizen, 2019

  • Peter Geschwind & Gunilla Klingberg
    Lifesystems - Nonspace, 2019

  • Peter Geschwind & Gunilla Klingberg
    Lifesystems - Nonspace, 2019

  • Santiago Mostyn
    Suedi (Slow Wave Edit), 2017

RAFAEL GÓMESBARROZ

Rafael Gomezbarros konstnärskap har en stark social och politisk koppling som synliggör de försvunna i migrationen spår. Gomezbarros (f. 1972, Santa Marta, Colombia) är verksam i Bogota och har gjort uppmärksammade utställningar runt om i världen. Utställningen på Wanås Konst blir hans första i Sverige.
Utställningsperiod: 15 maj - 6 november, 2016.

Rafael Gomezbarros (f. 1972, Santa Marta, Colombia) introduceras för första gången för en svensk publik. På konsthallens och Wanås slotts fasader installeras Casa Tomada (Intaget hus) ett verk som består av 300 halvmeterstora skulpturer av myror. För konstnären är myrorna en symbol för den strävsamma och hårt arbetande migranten, för förflyttningar över världen och för samhällsbyggande. Myrans kropp har formen av kranier och påminner om hur migrautställningar internationellt däribland större installationer på Saatchi Gallery, London, Bienal del fin del Mundo, Mar del Plata/Valparaiso, Offenes Kulturhaus/Center for Contemporary Art, Linz, 11Bienal De La Habana, Havanna Cuba, 1Trienal Del Caribe, Museo de Arte contemporáneo, Dominikanska Republiken, samt ett flertal utställningar på museer och gallerier i Colombia såsom Quinta de San Pedro Alejandrino, Santa Marta, Museo de la Aduana, Barranquilla, Museo Bolivariano Arte Contemporáneo, Santa Marta, Museo de Arte del Tolima, Tolima. Hösten 2014 visade SVT Kobra ett uppmärksammat inslag om Gomezbarros.

RAFAEL GÓMEZBARROS

(f. 1972, bor och verkar i Bogotá, Colombia) ställer ut för första gången i Sverige. Gómezbarros gör verk med stark social och politisk förankring med utgångspunkt i Colombias våldsamma samtidshistoria. I verket Casa Tomada (2013) intas Wanås slott och byggnader av 100-tals halvmeterstora myror som en symbol för människans ständiga förflyttningar, frivilliga eller ofrivilliga. Verket reser till olika platser och har visats bl.a. på Saatchi Gallery, London; Bienal del fin del Mundo, Mar del Plata/Valparaiso; Offenes Kulturhaus/Center for Contemporary Art, Linz; 11 Bienal de La Habana, Havanna. Bienal del fin del Mundo, Mar del Plata/Valparaiso; Offenes Kulturhaus/Center for Contemporary Art, Linz; 11 Bienal de La Habana, Havanna.

RELATERAT