• Kyung-Jin Cho
    Swing Jam, 2019

  • Kyung-Jin Cho
    Swing O, 2019

  • Anike Joyce Sadiq
    You Never Look At Me From The Place From Which I See You, 2015

  • Latifa Echakhch
    Blush, 2019

  • Lubaina Himid
    Vernet's Studio, 1994

  • Lungiswa Gqunta
    Divider, 2019

  • Lungiswa Gqunta
    Lawn 1, 2019

  • Marcia Kure
    Denizen, 2019

  • Peter Geschwind & Gunilla Klingberg
    Lifesystems - Nonspace, 2019

  • Peter Geschwind & Gunilla Klingberg
    Lifesystems - Nonspace, 2019

  • Santiago Mostyn
    Suedi (Slow Wave Edit), 2017

  • Kyung-Jin Cho
    Swing Jam, 2019

  • Kyung-Jin Cho
    Swing O, 2019

  • Anike Joyce Sadiq
    You Never Look At Me From The Place From Which I See You, 2015

  • Latifa Echakhch
    Blush, 2019

  • Lubaina Himid
    Vernet's Studio, 1994

  • Lungiswa Gqunta
    Divider, 2019

  • Lungiswa Gqunta
    Lawn 1, 2019

  • Marcia Kure
    Denizen, 2019

  • Peter Geschwind & Gunilla Klingberg
    Lifesystems - Nonspace, 2019

  • Peter Geschwind & Gunilla Klingberg
    Lifesystems - Nonspace, 2019

  • Santiago Mostyn
    Suedi (Slow Wave Edit), 2017

  • Kyung-Jin Cho
    Swing Jam, 2019

  • Kyung-Jin Cho
    Swing O, 2019

  • Anike Joyce Sadiq
    You Never Look At Me From The Place From Which I See You, 2015

  • Latifa Echakhch
    Blush, 2019

  • Lubaina Himid
    Vernet's Studio, 1994

  • Lungiswa Gqunta
    Divider, 2019

  • Lungiswa Gqunta
    Lawn 1, 2019

  • Marcia Kure
    Denizen, 2019

  • Peter Geschwind & Gunilla Klingberg
    Lifesystems - Nonspace, 2019

  • Peter Geschwind & Gunilla Klingberg
    Lifesystems - Nonspace, 2019

  • Santiago Mostyn
    Suedi (Slow Wave Edit), 2017

  • Kyung-Jin Cho
    Swing Jam, 2019

  • Kyung-Jin Cho
    Swing O, 2019

  • Anike Joyce Sadiq
    You Never Look At Me From The Place From Which I See You, 2015

  • Latifa Echakhch
    Blush, 2019

  • Lubaina Himid
    Vernet's Studio, 1994

  • Lungiswa Gqunta
    Divider, 2019

  • Lungiswa Gqunta
    Lawn 1, 2019

  • Marcia Kure
    Denizen, 2019

  • Peter Geschwind & Gunilla Klingberg
    Lifesystems - Nonspace, 2019

  • Peter Geschwind & Gunilla Klingberg
    Lifesystems - Nonspace, 2019

  • Santiago Mostyn
    Suedi (Slow Wave Edit), 2017

Konstprojekt 2020

Vårutställning: Haidar Mahdi & Julia Selin

Vernissage 29 februari, 2020. Invigning kl 13.
Utställningsperiod 29 februari–3 maj, 2020
Curator Malin Gustavsson

Vårsäsongen på Wanås Konst sätter igång lördagen 29 februari med vernissage för Haidar Mahdi och Julia Selins gemensamma utställning och med öppning av konsthallen för säsongen. I utställningen möter Mahdis flödande, glaserade keramiska former Selins glänsande målningar i djupa färger. Båda konstnärerna intresserar sig för gränsen mellan skönhet och det mörka och skrämmande och hämtar inspiration från populärkultur som Heavy Metal och science fiction. 

Konsthallsöppning med måleri och nyskapande keramik

Våren 2020 möts konstnärerna Haidar Mahdi och Julia Selin i en gemensam utställning i Wanås Konst konsthall. I varsitt medium rör de sig på gränsen till det läskiga, mörka och äckliga. I Selins måleri omvandlas det idylliska landskapet till något skrämmande när mörkret faller medan Mahdis keramik översvämmas av blänkande, tjocka glasyrer som närmast dränker föremålen de täcker. Med rinnande glasyrer och färger som fösts runt på målarduken bär de båda konstnärernas verk på spår och avtryck av den mänskliga kroppen, lämningar av fysisk aktivitet på en duk eller spåren efter de händer som format leran. 

Både Mahdi och Selin finner inspiration i både populärkultur, såsom Heavy Metal och science fiction, och i konsthistorien. Han refererar till rokokons överdådighet medan hon inspireras av dramatiskt landskapsmåleri från 1800-talet där landskapen fungerade som en symbol för det själsliga livet. Mahdi är född och uppväxt i Karlshamn och Selin är baserad i Malmö. Wanås Konst arbetar de senaste åren med konstnärer med koppling till regionen i en serie som omfattar utställningar av Jennifer Forsberg, Richard Johansson och Butler/Lindgård.

Julia Selin

För Julia Selin är färgens konsistens viktigare än dess kulör. Hon arbetar med glans och reflektion och vill att färgen ska vara genomskinlig och tjock, nästan geléaktig när hon föser runt den på dukarna med hjälp av trasor, penslar och händer. Hon arbetar på stora dukar och börjar måla med duken liggandes på golvet där hon sedan vrider, vänder och släpar runt den – en behandling som ofta lämnar spår på den färdiga målningen i form av avtryck från en armbåge eller en sko. Hennes sätt att måla är fysiskt och hon vill att motiven hon avbildar ska kännas i betraktarens kropp. Hur känns det att vada i ett träsk, över en myr eller med bara fötter på mossa? I landskapen som skildras i hennes målningar har mörkret fallit. Vad döljer sig i skuggorna, kan skogen få liv likt i en saga av John Bauer? Selin fascineras av hur idyllen plötsligt kan omvandlas till något skrämmande. När extremväder blir vanligare ser vi hur naturen på ett kort ögonblick kan gå från att vara lugn och vacker till kaotisk och farlig.

Haidar Mahdi

Sedan Haidar Mahdi tog examen från Konstfacks keramik- och glasutbildning har arbetat med keramik i en rad olika uttryck och låtit material som associerats med lyx och prålighet möta uttryck med andra associationer för att skapa spänning och attraktion. Han har länge inspirerats av The Cockettes, en performancegrupp från 60-talets San Francisco med stora peruker och extravaganta kostymer täckta av paljetter – färgglatt, frigjort och gränslöst. Han har lekt med rokokons glättighet och var gränsen för god smak går, låtit machokulturen i Black Metal möta keramikens skörhet och på senare tid närmat sig BDSM:ens strama estetik. Han tycker om när det finns något som stör, ett kvalmigt element mitt i det vackra och återkommer ofta till det i sina egna verk.

Haidar Mahdi (född 1986, Karlshamn) är verksam i Stockholm. Han har en masterexamen från Kungliga konsthögskolan (2010 – 2012) och studerade innan dess på Konstfacks Keramik- och glasutbildning (2006–2009). Han har tidigare haft soloutställning på bl a Kulturcentrum i Ronneby (2016) och på Hangmen Projects, Stockholm (2016 & 2017) samt deltagit i grupputställningar på bl a Gustavsbergs konsthall, Stockholm (2016).

Julia Selin (född 1986, Trollhättan) är verksam i Malmö. Hon har en masterexamen från Konsthögskolan i Umeå (2007–2013). Hon har tidigare haft soloutställningar på bl a Galleri Ping Pong, Malmö (2016), Kungliga Konstakademien, Stockholm (2018) och Galleri Wallner, Simris (2019).