• Carolina Falkholt
    Train of Thoughts, 2017

  • Jennifer Forsberg
    Jordränta, 2017

  • Molly Haslund
    Three Double Wall Bars for Minimal Movements - Coordination Model 6, 2014

  • Hannelie Coetzee
    Ou sog tussen bome/Old sow between the trees, 2015

  • Anne Thulin
    Double Dribble, 2010

  • Igshaan Adams
    I Am You, 2015

  • Yoko Ono
    Wish Trees for Wanås, 1996/2011

  • Jacob Dahlgren
    Primary Structure, 2011

  • Carolina Falkholt
    Train of Thoughts, 2017

  • Jennifer Forsberg
    Jordränta, 2017

  • Molly Haslund
    Three Double Wall Bars for Minimal Movements - Coordination Model 6, 2014

  • Hannelie Coetzee
    Ou sog tussen bome/Old sow between the trees, 2015

  • Anne Thulin
    Double Dribble, 2010

  • Igshaan Adams
    I Am You, 2015

  • Yoko Ono
    Wish Trees for Wanås, 1996/2011

  • Jacob Dahlgren
    Primary Structure, 2011

  • Carolina Falkholt
    Train of Thoughts, 2017

  • Jennifer Forsberg
    Jordränta, 2017

  • Molly Haslund
    Three Double Wall Bars for Minimal Movements - Coordination Model 6, 2014

  • Hannelie Coetzee
    Ou sog tussen bome/Old sow between the trees, 2015

  • Anne Thulin
    Double Dribble, 2010

  • Igshaan Adams
    I Am You, 2015

  • Yoko Ono
    Wish Trees for Wanås, 1996/2011

  • Jacob Dahlgren
    Primary Structure, 2011

  • Carolina Falkholt
    Train of Thoughts, 2017

  • Jennifer Forsberg
    Jordränta, 2017

  • Molly Haslund
    Three Double Wall Bars for Minimal Movements - Coordination Model 6, 2014

  • Hannelie Coetzee
    Ou sog tussen bome/Old sow between the trees, 2015

  • Anne Thulin
    Double Dribble, 2010

  • Igshaan Adams
    I Am You, 2015

  • Yoko Ono
    Wish Trees for Wanås, 1996/2011

  • Jacob Dahlgren
    Primary Structure, 2011

Konst 2017

Återblick 1987 – Konsten på Wanås 30 år

Tid24 april – 24 sep 2017
Medverkande Richard Batdorff, Leif Bolter, Bård Breivik, Lao Janis Brieditis, Barbro Bäckström, Stina Ebers, Lars Ekholm, Stina Ekman, Lars Englund, Sigurdur Gudmundsson, Elle Klarskov Jørgensen, Bernard Kirschenbaum, Gustav Kraitz, Ulla Kraitz, Eric Lennarth, Carl Magnus, Truls Melin, Johannes Michler, Takashi Naraha, Staffan Nihlén, Nils Nixon, Tomas Nordberg, P.O. Persson, Annette Senneby, Bertil Herlov Svensson.
Curator Filippa Forsberg

Den första konstutställningen i parken öppnade 1987 på Wanås. I år uppmärksammas 30-årsjubileet med en utställning om en utställning som ger insikt i hur skulpturparken har vuxit fram.

Återblick 1987 – konsten på Wanås 30 år

Wanås Konst öppnar konsthallen för säsongen fredag 14 april 2017 med utställningen Återblick 1987 – konsten på Wanås 30 år. Men vem ställde ut 1987 och vad mötte konstbesökaren? Årets Återblick är en utställning om en utställning och en djupdykning bland modeller och arkivmaterial som vrider tillbaka tiden till 1987. Genom att se tillbaka möter vi en del av konstscenen för 30 år sedan, och får perspektiv på både hur konsten förändrats och utvecklingen av en skulpturpark. Idag har den permanenta samlingen ett 70-tal platsspecifika verk i landskapet och byggnaderna som omger Wanås och konstverken finns såväl under mark som i trädtopparna. Samlingen omfattar internationella konstnärer, bland andra några av världens mest uppmärksammade kvinnliga konstnärer, som Nathalie Djurberg & Hans Berg, Ann Hamilton, Jenny Holzer, Maya Lin och Yoko Ono, som alla har omfattande installationer på Wanås. Konstnärerna har kommit främst från Sverige och Norden samt USA, men även från Sydafrika, Indien och Island. I samlingen finns även ett flertal större installationer av danska konstnärer, bland andra Molly Haslund, Jeppe Hein och Per Kirkeby.

25 skulptörer i Wanås slottspark var titeln 1987 när Marika Wachtmeister bjöd in konstnärer som ställde ut 35 konstverk på gräsmattan och runt dammen. Ett av verken från 1987, Cable Arc av Bernard Kirschenbaum (USA, 1924–2016) – en stålvajer spänd över en damm tecknar en linje i luften och landskapet – finns permanent i samlingen. En annan av konstnärerna från invigningsåret är Eric Lennarth (SE, f. 1926), vars verk Miljöaktiverare återuppförs. Hans placerar 13 betongbalkar i parken utmed en 100 meter lång sträcka som uppmärksammar stigens krökning, skapar kontrast till naturen och poängterar vår rörelse genom landskapet. Konstverket är karaktäristiskt för Eric Lennarth, som sedan sin galleridebut 1954 i Paris har arbetat med variationer och kombinationer av moduler och låtit färgerna svart, vitt och rött dominera. Några förhållningssätt och begrepp som blivit centrala för Wanås Konst förekommer redan det första året – konstnären i centrum, vikten av platsen, internationell utblick och tillgänglighet. Konstnärernas engagemang och de första årens besökare var avgörande för hur skulpturparken har vuxit fram. Redan 1994 instiftades Stiftelsen Wanås Utställningar, som sedan 1995 har drivit verksamheten, fram till 2010 under ledning av Marika Wachtmeister och därefter med Mattias Givell och Elisabeth Millqvist som verksamhetsledare.

I samband med 30-årsjubiléet ger bokförlaget Langenskiöld ut Marika och CG Wachtmeisters gemensamma självbiografi Konst, kor och kärlek på Wanås Slott och Regionmuseet Kristianstad producerar dokumentärfilmen Överraska mig konst som båda skildrar Wanås ur ett privat perspektiv. 

Eric Lennarth

Eric Lennarth (född 1926, verksam i Malmö) är skulptör, grafiker och bildkonstnär. Han debuterade på Salon des Réalités Nouvelles i Paris 1954 och fick sitt svenska genombrott på Galerie Colibri i Malmö 1956. Konstverket Miljöaktiverare, som återuppförs på Wanås 2017, är karaktäristiskt för hans konstnärskap. Lennarth inspirerades tidigt av den optiska och konkreta konsten och än idag arbetar han med variationer och kombinationer av moduler, både i skulptur och måleri, där han låter färgerna svart, vitt och rött dominera. Hans konst har visats på många platser i Sverige och utomlands, och han har haft separatutställningar på bland annat Ystads konstmuseum (2007), Staffanstorps konsthall (2013), Vetlanda museum (2013) och Malmö Konstmuseum (2016).