• Chiharu Shiota
    Everywhere, 2018

  • Chiharu Shiota
    Relationality, 2018

  • Katarina Löfsröm
    Open Source (Cinomatoscope), 2018

  • Poul Gernes
    Pyramide, 2018

  • Hannelie Coetzee
    Ou sog tussen bome Old sow between the trees, 2015

  • Marianne Lindberg De Geer
    And the Wind Cries Mary, 2017

  • Melissa Martin
    Dining Room, 2006

  • Molly Haslund
    Three Double Wall Bars for minimal movements Coordination Model 6, 2014

  • Pal Svensson
    Sprungen ur, 1996

  • Robert Wilson
    A House for Edwin Denby, 2000

  • Yoko Ono
    Wish Trees for Wanås, 1996 - 2011

  • Chiharu Shiota
    Everywhere, 2018

  • Chiharu Shiota
    Relationality, 2018

  • Katarina Löfsröm
    Open Source (Cinomatoscope), 2018

  • Poul Gernes
    Pyramide, 2018

  • Hannelie Coetzee
    Ou sog tussen bome Old sow between the trees, 2015

  • Marianne Lindberg De Geer
    And the Wind Cries Mary, 2017

  • Melissa Martin
    Dining Room, 2006

  • Molly Haslund
    Three Double Wall Bars for minimal movements Coordination Model 6, 2014

  • Pal Svensson
    Sprungen ur, 1996

  • Robert Wilson
    A House for Edwin Denby, 2000

  • Yoko Ono
    Wish Trees for Wanås, 1996 - 2011

  • Chiharu Shiota
    Everywhere, 2018

  • Chiharu Shiota
    Relationality, 2018

  • Katarina Löfsröm
    Open Source (Cinomatoscope), 2018

  • Poul Gernes
    Pyramide, 2018

  • Hannelie Coetzee
    Ou sog tussen bome Old sow between the trees, 2015

  • Marianne Lindberg De Geer
    And the Wind Cries Mary, 2017

  • Melissa Martin
    Dining Room, 2006

  • Molly Haslund
    Three Double Wall Bars for minimal movements Coordination Model 6, 2014

  • Pal Svensson
    Sprungen ur, 1996

  • Robert Wilson
    A House for Edwin Denby, 2000

  • Yoko Ono
    Wish Trees for Wanås, 1996 - 2011

  • Chiharu Shiota
    Everywhere, 2018

  • Chiharu Shiota
    Relationality, 2018

  • Katarina Löfsröm
    Open Source (Cinomatoscope), 2018

  • Poul Gernes
    Pyramide, 2018

  • Hannelie Coetzee
    Ou sog tussen bome Old sow between the trees, 2015

  • Marianne Lindberg De Geer
    And the Wind Cries Mary, 2017

  • Melissa Martin
    Dining Room, 2006

  • Molly Haslund
    Three Double Wall Bars for minimal movements Coordination Model 6, 2014

  • Pal Svensson
    Sprungen ur, 1996

  • Robert Wilson
    A House for Edwin Denby, 2000

  • Yoko Ono
    Wish Trees for Wanås, 1996 - 2011

Live Art

2016 började Wanås Konst aktivt inkludera performance och dans i det årliga programmet. Inte bara som en engångshändelse utan som en långsiktig satsning på live art, konst som måste upplevas i stunden och kräver din närvaro där och då. Det innebär fler chanser att ta del av dans och performance på Wanås. 2017 tog vi fasta på effekten av dans och performance och använde skulpturparken som utgångspunkt för en serie tillfällen med live art i form av performanceverk och workshoppar. Konstnärerna använde platsen som en undersökande lekplats, i dialog med den existerande samlingen och naturen. Med lekar, bus och fördjupad koppling till besökare i alla åldrar ändrar de hur vi upplever våra kroppar i förhållande till tid och rum.

2018 välkomnar Wanås Konst Xavier Le Roy och Scarlet Yu att undersöka tid, rum och skulptur på platsen genom workshoppen Still Untitled. Le Roy är ett av de stora namnen inom samtida koreografi, Le Roy och Yu har arbetat tillsammans i samband med Venedigbiennalen 2015, Kaldor Public Art Projects i Sydney 2015, Centre Pompidou i Paris 2016, i samband med The Unfaithful Replica på CA2M i Madrid 2016 och senast i samband på Skulptur Projekte Münster 2017. 

”Att komma i kontakt med konst på Wanås Konst är inte ytligt. Det är live, fysiskt och kan beskrivas som oundvikligt: du känner lorten under fötterna, förstår vikten av din kropp i förhållande till en flod av betong, känner dess omfång i en labyrint av träd eller dess längd förvrängd genom böjt glas. Du söker upp det specifika verk som du vill se och din tidsuppfattning förändras. Resan blir lika viktig som objektet du letar efter. Konsten är runtom, överallt. Naturen är överallt, runtom. Du aktiverar det, det aktiverar dig.”
– Rachel Tess, affilierad curator dans, Wanås Konst.

 

 

Wanås Konst Live Art 2016–2018

Dinis Machado
Helena Olsson
Anna Pehrsson
Zoë Poluch
Rachel Tess & Luis A. Rodriguez
William Forsythe
Éva Mag
Sonia Khurana
Maria Hassabi
Peter Mills
Björn Säfsten
Xavier Le Roy & Scarlet Yu