• Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

Konstprojekt 2020

Kimsooja Sowing Into Painting

Utställningsperiod 9 maj–1 november, 2020
Öppning 9 maj–10 maj, 2020
Curatorer Elisabeth Millqvist & Mattias Givell

Sommaren 2020 presenterar Wanås Konst Sowing Into Painting, en separatutställning med nyproducerade verk av den internationellt välkända Kimsooja. I utställningen utforskar Kimsooja kopplingen mellan måleri och textil. Ett planterat linfält, uppspända målardukar, 100-tals lakan – att använda det som finns runt omkring oss som måleri och skulptur, är Kimsoojas sätt att förändra vårt seende och vår förståelse av världen. Hon uppmärksammar det vardagliga, skapar rum för stillhet och konst som kan delas av alla.

Med start i augusti kan besökare lära sig om linets väg till oljefärg och textil på Wanås Konst. I samarbete med  linexperter och organisationer och presenteras aktiviteter där besökarna deltar. Dessutom finns det möjlighet att anmäla sig till en kurs i linspinning i arrangemang av Skånes Lincentrum. Sista programpunkt blir en konstverkstad under höstlovet, vecka 44. Mer information finns under På gång.

Sowing Into Painting ger plats för eftertanke

Kimsooja använder naturen och arkitekturen, och förvandlar den med hjälp av speglar och tyg som uppmärksammar oss på vår omgivning och ger plats för eftertanke. Konstnären beskriver det som att utställningen på Wanås Konst knyter samman hennes intresse för måleri och textil. 

Precis innan en av grindarna till skulpturparken, nära byggnaderna på Wanås, växer lin som en del av Kimsoojas utställning. Genom sitt intresse för att odla på Wanås tar hon till vara på något unikt för platsen som de flesta konstmuseer inte kan erbjuda – möjligheten att bruka jorden. Fältet, som bär samma titel som utställningen, sås i slutet av april, växer och förändras under utställningen, från gröna groddar till stjälkar med himmelsblåa blommor och frön. Linodlingen tar oss direkt tillbaka till konsthistorien med spånadslin som används för att tillverka textil och oljelin som ger det klassiska bindemedlet i konstnärers oljefärg. 

Plantorna som växer och skördas under flera månader kommer förvandlas till målningar som kan vara i århundraden. Såväl som en fysisk källa till målerimaterial blir fältet en föränderlig målning som likt ett mönster täcker marken, en väv i jorden, säger Kimsooja. 

I skulpturparken arbetar Kimsooja med gammaldags vita lakan som i Sverige traditionellt är broderade med monogram eller dekorerade med spets – föremål som är en del av att skapa ett hem, visar omsorg och eftertanke. Verket heter A Laundry Field och för Kimsooja är de likt målningar, men hängande bland träden ger de samtidigt kopplingar till det vardagliga. I konsthallen arbetar konstnären åter med textil som måleri i verket Meta-Painting med målarduk av linne, både uppspänd och vikt som bottari – de koreanska tygbylten som används för att förpacka föremål och som blivit en karaktäristisk del av hennes konstnärskap med referenser till förflyttning.

I den gamla långlogen från 1750 har Kimsooja installerat To Breathe som består ett golv som speglar omgivningen och visar takkonstruktionen som reser sig som en katedral med högsta punkt 14 meter upp. På spegelgolvet ger hon plats åt betraktaren att gå in i, upp på, att bli en del av konstverket. På andra sidan av den över 50 meter långa byggnaden har hon arbetat med tyg i sprickor i väggen. I det stora utrymmet samsas konstverk som får oss att titta långt bort och riktigt nära. Hennes verk både fyller rummet och lämnar det tomt – hela byggnaden blir en upplevelse och upplevelsen hennes konstverk.

Kimsooja (född 1957 i Daegu, Sydkorea) arbetar med film, skulptur, performance och platsspecifika installationer. Hon utforskar teman som exil, migration, mänskliga relationer och textila hantverkstraditioner i verk som uppmärksammar oss på vår omgivning och ger plats för eftertanke. Kimsooja har deltagit i ett stort antal utställningar och konstbiennaler världen över. Hon representerade Sydkorea på Venedigbiennalen 2013 och har ställt ut på museer och institutioner såsom Yorkshire Sculpture Park (2018–2019); Centre Pompidou, Metz (2015); Guggenheim Museum Bilbao (2015); Reina Sofía, Madrid (2006); Kunsthalle Wien (2002); och PS1 MoMA, New York (2001) samt i Stockholm på Magasin III (2006). 2020 arbetar hon med glasfönster för Saint-Étienne-katedralen i Metz och med en tunnelbanestation i Paris.