• Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

Konstprojekt 2021

Martin Jacobson Queen of F*cking Everything

Utställningsperiod 8 maj–7 november, 2021
Öppning 8 maj–9 maj, 2021
Curatorer Elisabeth Millqvist & Mattias Givell

I vår intar Martin Jacobson den katedralliknande logbyggnaden på Wanås med handmålade kulisser, den största är 16 x 9 meter. De hänger från taket och tornar upp sig, lagrade längs väggarna och bildar surrealistiska möten.

QUEEN OF F*CKING EVERYTHING

Martin Jacobson arbetar i dialog med förlagor från konsthistorien som ett sätt att utforska måleri. När hans verk flyttar in i en av de gamla byggnaderna på Wanås Konst är det de väldiga, handmålade kulisserna till Jonas Gardells Queen of F*cking Everything som lyfts fram och förvandlar en hel byggnad. Gardell ser föreställningen som en slags storslagen final och beskriver att den växte fram i en dialog mellan hans texter och Jacobsons målningar. Handmålade kulisser har en lång tradition inom scenkonsthistoria som till stor del övertagits av projicerade bilder. 1700-talets teatrar var intima men Jacobson tog sig an en mastodont uppgift och arbetade i över ett år för uppsättningen på några av Sveriges största scener.

Katedralen, Slottet, Svanen, Vattnet, Svansjön och Döden tar en paus är titlarna på målningarna som fyller logbyggnaden. I utställningen samsas de olika motiven med referenser till, och inspiration från, populärhistoria, religiösa bilder och barockteater i ett enda stort rum – det blir en miljö att gå in i där motiven får nya sammanhang och möjligheter. Nu får de huvudrollen som målningar och genom den stora skalan kan vi vandra bland motiven som rymmer såväl katedralen i Florens kupol som simmande svanar.

Martin Jacobson (f. 1978, verksam i Stockholm) arbetar i dialog med konsthistoriska förlagor som ett sätt att utforska måleri. Jacobson är utbildad vid Örebro konstskola (1998–2000) samt Konsthögskolan i Malmö (2000–2005). Utställningar i urval inkluderar Venedigbiennalen (2009), Sydneybiennalen (2010) samt separatutställningar på Nordiska akvarellmuseet (2013), Norrtälje konsthall (2015) och Vandalorum (2019).