• Rana Begum
    No. 1066 Bricks, 2021

  • Rana Begum
    No. 1067 Tiles_S, 2021

  • Rana Begum
    No. 1068 Pipes_O, 2021

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • lsabel & Alfredo Aquilizan
    In Habit, 2021

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Rana Begum
    No. 1066 Bricks, 2021

  • Rana Begum
    No. 1067 Tiles_S, 2021

  • Rana Begum
    No. 1068 Pipes_O, 2021

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • lsabel & Alfredo Aquilizan
    In Habit, 2021

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Rana Begum
    No. 1066 Bricks, 2021

  • Rana Begum
    No. 1067 Tiles_S, 2021

  • Rana Begum
    No. 1068 Pipes_O, 2021

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • lsabel & Alfredo Aquilizan
    In Habit, 2021

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Rana Begum
    No. 1066 Bricks, 2021

  • Rana Begum
    No. 1067 Tiles_S, 2021

  • Rana Begum
    No. 1068 Pipes_O, 2021

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • lsabel & Alfredo Aquilizan
    In Habit, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

Konstprojekt 2021

Isabel & Alfredo Aqulizan In Habit

Utställningsperiod 8 maj–29 augusti, 2021
I samarbete med Wanås Konst Pedagogik

På konsthallsloftet har en myllrande framtidsstad av återvunnen kartong växt fram; syskrapor, husbåtar, villor med garage, pittoreska stugor med trädgård, moderna glaskomplex och terrasser med pool. ”Det viktiga är inte husen utan samtalen som äger rum när husen byggs.” säger konstnärsduon Isabel och Alfredo Aquilizans om In Habit som de genomför på distans tillsammans med Wanås Konst Pedagogik. ​

IN HABIT – VAD GÖR ETT HEM TILL ETT HEM?

I det pedagogiska konstprojektet In Habit har närmare 1 500 barn från Blentarp, Hässleholm, Höör och Östra Göinge mött konstnärsduon Isabel & Alfredo Aquilizan under ledning av Wanås Konsts pedagoger. I en videohälsning har konstnärerna gett barnen ett uppdrag – att bygga en modell av sitt drömhus och samtidigt fundera på vad som gör ett hem till hem.

Aquilizans konstnärliga praktik är förankrad i ett medskapande. Genom sina verk låter de människor mötas och göra saker tillsammans för att skapa samtal, bygga relationer och utbyta erfarenheter. Resultatet blir till storskaliga installationer av återvunna material, som ofta har teman som hem, tillhörighet och migration. Konstnärerna är starkt influerade av sina egna erfarenheter av att lämna hemlandet Filippinerna för att bosätta sig i Australien. 

Konstnärsparet besökte Wanås Konst inför en planerad utställning 2020, som skulle blivit deras första i Sverige. Men pandemin satte stopp för planerna och utställningen omarbetades till ett samarbete med konstnärerna på distans, som har ägt rum under läsåret 2020/21.
 


Courtesy the artists & Mosman Gallery, Sydney

Isabel (f. 1965) & Alfredo Aquilizan (f. 1962) är konstnärer verksamma i Brisbane, Australien. I sin konst utgår paret från erfarenheten av att lämna hemlandet Filippinerna och de återkommer till teman kopplade till resande, hem, tillhörighet och migration. De samarbetar ofta med andra för att realisera sina konstprojekt genom att skapa dialog och lokalt engagemang. De har deltagit i flera internationellt ledande konstbiennalerna, såsom Sharjahbiennalen (2013), Sydneybiennalen (2006) och Venedigbiennalen (2003). Aquilizans projekt med Wanås Konsts pedagogik är det första samarbetet konstnärerna genomför i Sverige.