• Rana Begum
    No. 1066 Bricks, 2021

  • Rana Begum
    No. 1067 Tiles_S, 2021

  • Rana Begum
    No. 1068 Pipes_O, 2021

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • lsabel & Alfredo Aquilizan
    In Habit, 2021

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Rana Begum
    No. 1066 Bricks, 2021

  • Rana Begum
    No. 1067 Tiles_S, 2021

  • Rana Begum
    No. 1068 Pipes_O, 2021

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • lsabel & Alfredo Aquilizan
    In Habit, 2021

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Rana Begum
    No. 1066 Bricks, 2021

  • Rana Begum
    No. 1067 Tiles_S, 2021

  • Rana Begum
    No. 1068 Pipes_O, 2021

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • lsabel & Alfredo Aquilizan
    In Habit, 2021

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Rana Begum
    No. 1066 Bricks, 2021

  • Rana Begum
    No. 1067 Tiles_S, 2021

  • Rana Begum
    No. 1068 Pipes_O, 2021

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • lsabel & Alfredo Aquilizan
    In Habit, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

Konstprojekt 2021

Sommarens danspremiärer

Datum 10–13 jun och 3–4 jul, 2021
Medverkande Frédéric Gies och Rachel Tess & Dansk Danseteater

I juni får vi följa koreografen Frédéric Gies, som influeras av danshistoria, technomusik och spiritualitet, i ett helt nytt verk där skulpturparken blir hens scen. Sommarens andra premiär är föreställningen Last Dances med Dansk Danseteater i koreografi av Rachel Tess. Konstnären Peter Linde Buske har skapat kostymer som delvis döljer dansarnas syn för att skapa en intensiv närvaro med publiken. Med sommarens Live-program fortsätter Wanås Konst sin långsiktiga satsning på samtida dans och koreografi.

10–13 juni: Proscenium

Dans och koreografi Frédéric Gies
I samarbete med MARC

I juni presenterar Frédéric Gies Proscenium, ett nytt solo för Wanås Konst där hen utforskar kroppens relation till naturen, skulpturparken och konsten. Proscenium, som också är ordet för ramen runt öppningen på en traditionell teaterscen, består av ett antal danser på olika platser i skulpturparken. Varje plats har sin egen koreografi och publiken kan antingen se de enskilda delarna eller helheten, som ett enda långt pågående verk. Efter att ha studerat balett och modern dans har Gies under 2000-talet uppmärksammats för sina egna koreografier ofta med inspiration från klubb- och technoscenen.

3–4 juli: Last Dances

Koreografi Rachel Tess
Dansare Dansk Danseteater
Kostym Peter Linde Busk & Maria Ipsen
Med stöd från Augustinusfonden, Bikubenfonden, Knud Højgaards Fond, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond

Last Dances är en ny föreställning av Rachel Tess för Dansk Danseteater med kostym av konstnären Peter Linde Busk. Utgångspunkten är ”den sista dansen dansarna någonsin kommer dansa” i en fyra timmar lång föreställning som utgår från individuella uttryck i enskilda solon i en gemensam koreografi. Publiken kommer uppleva enskilda dansares solon men också överväldigas av rörelse och koreografi när dansarna  förvandlar rummet. Last Dances är en del av Generator Choreographic Fellowship – Dansk Dansteaters satsning på nästa generations framstående koreografer.

Frédéric Gies (f. 1973, verksam i Malmö) är en fransk dansare och koreograf. Som dansare har Gies arbetat tillsammans med koreografer som Cristina Caprioli, Alice Chauchat, Jefta van Dinther och Isabelle Schad. Hen samarbetar återkommande med dj:n Fiedel och har presenterat sina koreografier i Sverige och utomlands, bl.a. på Berghain (Berlin), DanceWEB (Wien), Weld (Stockholm) och Inkonst (Malmö), och i samband med festivaler såsom Impulstanz (Wien), Zürich Moves och Malta Festival (Poznań). Mellan 2012 och 2018 var Gies programansvarig för masterprogrammet i koreografi vid Stockholms konstnärliga högskola.

Rachel Tess (f. 1980, verksam i Knislinge) är en amerikansk dansare, koreograf och curator. Tess har varit medlem i Les Grands Ballets Canadiens de Montréal, Göteborgsoperans balett och Cullbergbaletten i Stockholm. Hennes verk har framförts på bl.a. Baryshnikov Arts Center (New York), Lower Manhattan Cultural Council (New York), Dansens Hus (Stockholm), MDT (Stockholm) och Dansstationen (Malmö). Tess har erhållit bl. a. Birgit Cullberg stipendiet (2018) och Dansk Danseteaters ”Generator – Choreographic Fellowship” (2020). Hon är konstnärlig ledare för Milvus Artistic Research Center i Knislinge.