• Chiharu Shiota
    Everywhere, 2018

  • Chiharu Shiota
    Relationality, 2018

  • Katarina Löfsröm
    Open Source (Cinomatoscope), 2018

  • Poul Gernes
    Pyramide, 2018

  • Hannelie Coetzee
    Ou sog tussen bome Old sow between the trees, 2015

  • Marianne Lindberg De Geer
    And the Wind Cries Mary, 2017

  • Melissa Martin
    Dining Room, 2006

  • Molly Haslund
    Three Double Wall Bars for minimal movements Coordination Model 6, 2014

  • Pal Svensson
    Sprungen ur, 1996

  • Robert Wilson
    A House for Edwin Denby, 2000

  • Yoko Ono
    Wish Trees for Wanås, 1996 - 2011

  • Chiharu Shiota
    Everywhere, 2018

  • Chiharu Shiota
    Relationality, 2018

  • Katarina Löfsröm
    Open Source (Cinomatoscope), 2018

  • Poul Gernes
    Pyramide, 2018

  • Hannelie Coetzee
    Ou sog tussen bome Old sow between the trees, 2015

  • Marianne Lindberg De Geer
    And the Wind Cries Mary, 2017

  • Melissa Martin
    Dining Room, 2006

  • Molly Haslund
    Three Double Wall Bars for minimal movements Coordination Model 6, 2014

  • Pal Svensson
    Sprungen ur, 1996

  • Robert Wilson
    A House for Edwin Denby, 2000

  • Yoko Ono
    Wish Trees for Wanås, 1996 - 2011

  • Chiharu Shiota
    Everywhere, 2018

  • Chiharu Shiota
    Relationality, 2018

  • Katarina Löfsröm
    Open Source (Cinomatoscope), 2018

  • Poul Gernes
    Pyramide, 2018

  • Hannelie Coetzee
    Ou sog tussen bome Old sow between the trees, 2015

  • Marianne Lindberg De Geer
    And the Wind Cries Mary, 2017

  • Melissa Martin
    Dining Room, 2006

  • Molly Haslund
    Three Double Wall Bars for minimal movements Coordination Model 6, 2014

  • Pal Svensson
    Sprungen ur, 1996

  • Robert Wilson
    A House for Edwin Denby, 2000

  • Yoko Ono
    Wish Trees for Wanås, 1996 - 2011

  • Chiharu Shiota
    Everywhere, 2018

  • Chiharu Shiota
    Relationality, 2018

  • Katarina Löfsröm
    Open Source (Cinomatoscope), 2018

  • Poul Gernes
    Pyramide, 2018

  • Hannelie Coetzee
    Ou sog tussen bome Old sow between the trees, 2015

  • Marianne Lindberg De Geer
    And the Wind Cries Mary, 2017

  • Melissa Martin
    Dining Room, 2006

  • Molly Haslund
    Three Double Wall Bars for minimal movements Coordination Model 6, 2014

  • Pal Svensson
    Sprungen ur, 1996

  • Robert Wilson
    A House for Edwin Denby, 2000

  • Yoko Ono
    Wish Trees for Wanås, 1996 - 2011

Konst 2018

Ett konstnärscurerat folkkonstmuseum, storskaliga installationer, en social skulptur och undersökning av tid och rum, är konsthändelser som skulpturparken Wanås Konst presenterar 2018. Internationellt uppmärksammade Chiharu Shiota (JP/DE) och Katarina Löfström (SE) visar nya konstverk, Richard Johanssons (SE) rullande Folkkonstmuseum stannar till vid konsthallen, och legendariske danske konstnären Poul Gernes sociala skulptur tar plats i skulpturparken efter en donation. Inom programmet Wanås Konst Live Art, med fokus på koreografi och rörelse, undersöker den världskände koreografen Xavier Le Roy (FR) tillsammans med Scarlet Yu (HK), tid, rum och skulptur på platsen. Programmet 2018 innehåller vad som kännetecknar Wanås Konst – skulptur i landskapet och nya konstverk särskilt producerade för platsen. Konstnärerna tänjer på begreppet skulptur och hittar nya utställningsplatser för sina verk. 

Det finns inte ett svar

Wanås Konst 2018


Är det konst? Tre ord skrivna med tveksamhet – för att det är tre ord som vi försöker få dig att inte fokusera på. Vad är konst? är en fråga som den som arbetar med konst ofta möter. Konstnären Ernst Billgren har t.ex. ägnat frågan en hel bok. Ett svar är att konst är det som uppfattas som konst av personer som är aktiva i konstvärlden. Vissa hävdar att konst är bortom definition. Andra menar att det är upp till betraktaren att avgöra om det är konst, oavsett vem det är.

2018 ger Wanås Konsts utställningar upphov till frågor om vem som är konstnär och vem som får ställa ut. Från vår till midsommar visas Richard Johanssons konstprojekt Folkkonstmuseum med insamlade föremål av personer som inte är utbildade konstnärer. Stickaktivister i Östra Göinge och i Baskien möts från och med juni genom en mer än 2 km lång stickning (du kan bidra genom att lägga till och förlänga den), för att uppmärksamma problemen med genusrelaterat våld. Aktivisterna säger inte att stickning är konst, men ser arbetet som ett sätt att åstadkomma förändring. Koreograferna Xavier Le Roy och Scarlet Yu presenterar en workshop där de välkomnar vem som helst att gestalta sin skulptur med utgångspunkt i den egna kroppen, en skulptur som sedan kan uppföras var som helst, när som helst. I år innebär utställningarna att många personer som inte definierar sig som konstnärer deltar och ställer ut.År 2017 medverkade 15 barn i ett av konstprojekten. ”Är det krig där du kommer ifrån?”, frågade ett av dem konsumhandlaren i Knislinge – och avspeglade barnets verklighet. Krig är ämnet i den sjätte titeln i Wanås Konsts barnboksserie av Per Enoksson och Thom Lundberg och skildras som en svårgripbar, ond ande. Deras konstnärskap vävs samman i ord och bilder i en berättelse som utspelar sig under den tid då krig rasade i Skåne.

Konstens gåta är att när vi vet vad den är, är den längre inte vad den var, sade Carolyn Christov-Bakargiev, ansvarig för konstutställningen documenta 2012. Tre konstnärskap finns bakom årets stora konstsatsningar som öppnar i maj och konstnärerna skulle sannolikt svara olika på frågan vad konst är. Katarina Löfström arbetar återkommande med abstraktion. Det icke-föreställande, menar hon, bjuder in, ger oss möjlighet och utrymme att att själva definiera det vi ser. Chiharu Shiota ville som ung konstnär vara inne i sina målningar, rent fysiskt, och utvecklade dem till tredimensionella skulpturer, där tråden som material blir en motsvarighet till den tecknade linjen.

Den tredje stora skulptursatsningen är ett specialprojekt. Wanås Konsts fokus är att förverkliga nya konstverk i nära dialog med konstnärer. Poul Gernes utförde sin Pyramide som skiss och modell redan 1967. Postumt har Wanås Konst fått förtroendet av Klaras Karolines Fond, instiftad av konstnären och hans fru, att uppföra den. Gernes tyckte att konsten skulle vara där människorna är och menade uttryckligen att konstens roll inkluderar att göra världen bättre. 

Konst kan göra oss obekväma genom att inte vara det vi förväntar oss. Marianne Lindberg De Geer vet att konst upprör, hennes mammarop i parken lämnar ingen oberörd. I höst visas en Återblick över Lindberg De Geers konstnärskap.

Konsten förändras, liksom vem som ställer ut och vad en plats för konst kan vara. Museet, skriver konsthistorikern Claire Bishop, var historiskt en plats för 1 % och vänder sig idag till 99 %. Wanås Konst arbetar med att producera, presentera och förmedla konst, att vara en plats för kultur, synliggöra alternativ och genom själva konstupplevelsen erbjuda tankar, samtal, erfarenheter – det är konsthallens och museets möjlighet. Våra pedagoger upplever det dagligen. Förra året deltog 10 000 barn i konstvisningar och workshopaktiviteter. Deras fokus är inte vad som är konst, utan konstnärers arbetssätt, och dagligen ser de hur det mötet inspirerar, skapar kreativitet och öppnar för samtal. 

Carolyn Christov-Bakargiev fortsätter sin definition: konst definieras lika mycket av vad den är, som vad den inte är; av vad den gör, eller kan göra, som av vad den inte gör eller inte kan göra; den definieras till och med av vad den misslyckas med att åstadkomma. Så glöm frågan vad konst är. Erfar!

Elisabeth Millqvist & Mattias Givell, verksamhetsledare. 

MISSION

Wanås Konst producerar och förmedlar konst som utmanar och förändrar synen på samhället. Vi verkar i konstens och kulturens framkant, där den utvecklas, påverkar och förändrar.

VISION

Samtidskonst och kultur för alla. Alla – oavsett bakgrund, kapacitet eller funktionsvariation – ska ha tillgång till konsten, erfarenheten och upplevelsen.

KÄRNVÄRDEN

Excellens och tillgänglighet. Allt som produceras och förmedlas ska vara av högsta kvalitet och tillgängligt för alla.