• Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

Konstprojekt 2022

Svindlande former, hållbarhet, lek och fotografi i dialog med samtiden och naturen – vår, sommar och höst på Wanås Konst

Wanås Konst presenterar konstprojekt som driver förändring och materialutveckling med utställningar av den danske konstnären Peter Linde Busk och designgruppen Numen/For Use. I nyproducerade verk och installationer söker de hållbara alternativ. Viktiga frågor samsas med lekfulla möjligheter i konstprojekt som fortsätter den uppmärksammade barnboksillustratören Beatrice Alemagnas tematik för vårutställningen. I juni uppträder dansaren och koreografen Joanna Kotze inom Live Art-programmet. I höst, ute i Wanås bokskogspark, möter den svenske fotografen Christer Strömholms bildvärld fotografier, collage och filmer av samtida konstnärer.  I den tidigare konsthallen tar Wanås Konsts nya konstverkstad plats och befäster konstpedagogiken som en central del av verksamheten året runt – en satsning som understryker vikten av delaktighet och experiment. 

VÅR

Vernissage 5 mars, 2022
Utställningsåret öppnar med den uppmärksammade barnboksillustratören Beatrice Alemagna (f. 1973, Bologna verksam i Paris). Alemagna tecknade på lekplatser i Paris och utifrån teckningarnas motiv växte ett samtal om lek, frihet och drömmar fram med författaren Sara Stridsberg. Utställningen lyfter fram originalbilder ur barnboken Vi går till parken (Mirando 2021) och kombineras med en öppen verkstad. Det är en omarbetad version av den pågående utställningen på Svenska institutet i Paris som Wanås Konst har curerat. Alemagna är flera gånger nominerad till ALMA-priset, och har ställt ut omfattande. Hon har bland annat illustrerat Lotta på Bråkmakargatan och är just nu aktuell med en nyutgåva av Snövit.

SOMMAR 

Vernissage 7 maj, 2022
Med konstprojekten sommaren 2022 lyfter Wanås Konst fram konstnärer som driver förändring och materialutveckling. Snarare än att uppmärksamma oss på frågor kopplat till miljö och hållbarhet som motiv söker den danske konstnären Peter Linde Busk och designgruppen Numen/For Use efter hållbara alternativ i utförandet av sina arbeten. Linde Busk är känd för sina målningar men jobbar också med reliefer i blandmaterial och keramik. I sitt konstnärskap har han länge använt återbruk som förhållningssätt, olika delar av tidigare verk och överblivet material letar sig in i nya och blir delar i en relief eller fantastiska mosaiker. I över två år har han arbetat fram recept, material och teknik för att göra sin första utomhusskulptur som kombinerar hans karaktäristiska slingrande mönster och färgat glas.

Parallellt med Linde Busk gör industridesignkollektivet Numen/For use en stor installation som både fyller och sprider sig ut ur den 25 meter långa logbyggnaden på Wanås. De har i 15 år experimenterat med rep och tejp i intrikata konstruktioner och svindlande former som sträcker sig i olika riktningar. Besökare bjuds in i de stora strukturernas gångar och hålrum i installationer som lockar både tanke och kropp till upptäckt. Parallellt med en fascination över tejpens möjligheter har gruppen arbetat för att hitta en hållbar ersättare till materialet. Steg för steg har de i nära dialog med en tillverkare hittat fram till en biologisk nedbrytbar tejpvariant. Installationen på Wanås Konst blir den andra de gör med materialet. Den första var på Garage Museum i Moskva 2019. Numen/For Use är ett industridesignkollektiv som grundades av Nikola Radelkjkovic, Sven Jonke och Christoph Katzler 1998. De samarbetar i projekt som tar dem bortom industridesign.

Wanås Konst Live Art

Juni, 2022
I juni uppträder Joanna Kotze i en föreställning som blir en del av hennes research inför att hon återkommer 2023 som gästcurator för dans. Kotze har en lång och uppmärksammade danskarriär men är också aktuell med sitt pandemiprojekt Long distance Dialogues, ett utbyte av dialog och rörelse med tolv dansare och koreografer i olika delar av världen bland annat Omagbitse Omagbemi (Berlin), Liyabuya Gongo (Johannesburg), Stuart Shugg (New South Wales) och Björn Säfsten (Stockholm). Gästcuratorn är utsedd av Wanås Konsts samarbetspartner Rachel Tess och hennes residensverksamhet MARC och fortsätter den aktiva satsning på live art i programmet som började 2014.

HÖST 

Vernissage 10 september, 2022
För första gången står fotografi i fokus i skulpturparken. I Var egentligen börjar någonting? möter vi Christer Strömholm och den fotografiska bilden på ett nytt sätt, i dialog med samtiden, och med bokskogen och Wanås Konsts historiska byggnader som fond. Genom att presentera Strömholms arbeten tillsammans med arbeten av de samtida internationella konstnärerna Annika Elisabeth von Hausswolff, Aziz Hazara, Gosette Lubondo, Eric Magassa och Eiko Otake & William Johnston, som på olika sätt relaterar till Strömholm, lyfts hans konstnärskap in i det samtida samtalet. Samtidigt länkas samtiden till traditionen, som alltid varit komplex, global och ogripbar.

Fler nyheter – mötet med konsten expanderar

2022 öppnar den nya konstverkstaden i den tidigare konsthallen och befäster pedagogiken som en viktig del av verksamheten året runt. 

"Målet är att expandera besöket på Wanås Konst, vad det är och kan vara för och med besökare i alla åldrar. Förhoppningen är att flera av våra besökare ska få möjlighet att delta i någon form av kreativt skapande i samband med sitt besök här hos oss och därmed också vidga idén om konst och utställningar", säger Elisabeth Millqvist, konstnärlig ledare på Wanås Konst.

Wanås Konst har under flera år involverat konstnärer och besökare i skapande och arrangerat workshops, sommarkollon och skolbesök. Den satsning som skulpturparken nu gör är en naturlig fortsättning på konstnären Jeppe Heins initiativ från 2013 när han förvandlade konsthallen till en workshop och uppmanade besökarna att själva vara skapande. Pedagogiken hamnar i centrum i en lokal som fortsatt rymmer entré, shop och café.

Plats för installationer under tak är Långlogen, den enorma höladan från mitten av 1700-talet vars katedrallika rum använts för installationer av bl a Chiaru Shiota, Martin Jacobson och Kimsooja.

Beatrice Alemagna (f. 1973) kommer från Bologna i Italien, men bor i Paris sedan 1996. Hennes innovativa bilderböcker med bilder i en mängd tekniker är översatta till många olika språk och hon har fått en rad prestigefyllda internationella utmärkelser däribland Premio Andersen Award, the New York Times Best Illustrated and New York City Library’s Best Children’s Book, Huckepack Prize, the English Association Book Award, the American Society of Illustrators’ Gold Medal och Grand Prix de L’Illustration samt Prix Landerneau. Hon är också flerfaldigt nominerad till Hans Christian Andersen Literature Award och Astrid Lindgren Memorial Award, ALMA-priset – världens två största och mest ansedda barnlitteraturpriser.

Peter Linde Busk (f. 1973, Köpenhamn) är utbildad på Slade School of Fine art, London; Hunter College of Art, New York; Royal Art Academy, London och därefter Kunstakademie Dusseldorf. Efter att ha haft sin bas i Berlin flyttade han sin ateljé till Danmark 2018. Där tilldelades han The New Carlsberg Art Award 2020. Han har för närvarande ett pågående Artist in Residency i Pietrasanta i Italien. I Sverige har han tidigare ställt ut på Borås konstmuseum 2017.

Numen/For Use är en gruppering av industridesigner som började arbeta i Kroatien på 1990-talet och idag har bas i Wien och Zagreb och består av Sven Jonke, Christoph Katzler och Nikola Radeljkovic. Under millennieskiftet började medlemmarna arbeta med teater och koreografi i experimentella installationer och så småningom började de ställa ut intrikata installationer av rep och tejp som besökare kan ta del av fysiskt, gå in i och klättra på. Andra projekt i konstsammanhang omfattar bland många Palais de Tokyo (2014) och arkitekturbiennalen i Venedig samma år. I Sverige gjorde de ett projekt för Open Art Örebro 2013.

Joanna Kotze är född i Sydafrika och baserad i Brooklyn, NY, där hon varit del av dansscenen sedan 1998. Just nu arbetar hon med ett nytt verk ‘lectric Eye som har premiär i februari och en kortfilm med titeln Nothing’s changed except for everything. Hennes koreografi har presenterats på bland andra Bates Dance Festival, Stonington Opera House, New York Live Arts, The Wexner Center, Baryshnikov Arts Center, Bard College, Jacob’s Pillow Inside/Out, Dance New Amsterdam, och Movement Research på the Judson Church.

 
 

Fördjupa dig i konsten på Wanås – klicka här för att ladda ner årets programtidning!