• Kimsooja
    A Laundry Field, 2020

  • Kimsooja
    Deductive Objects, 1993/2020

  • Kimsooja
    Meta Painting, 2020

  • Kimsooja
    Sowing Into Painting, 2020

  • Kimsooja
    Thread Routes, 2014

  • Kimsooja
    To Breath, 2020

  • Kimsooja
    A Laundry Field, 2020

  • Kimsooja
    Deductive Objects, 1993/2020

  • Kimsooja
    Meta Painting, 2020

  • Kimsooja
    Sowing Into Painting, 2020

  • Kimsooja
    Thread Routes, 2014

  • Kimsooja
    To Breath, 2020

  • Kimsooja
    A Laundry Field, 2020

  • Kimsooja
    Deductive Objects, 1993/2020

  • Kimsooja
    Meta Painting, 2020

  • Kimsooja
    Sowing Into Painting, 2020

  • Kimsooja
    Thread Routes, 2014

  • Kimsooja
    To Breath, 2020

  • Kimsooja
    A Laundry Field, 2020

  • Kimsooja
    Deductive Objects, 1993/2020

  • Kimsooja
    Meta Painting, 2020

  • Kimsooja
    Sowing Into Painting, 2020

  • Kimsooja
    Thread Routes, 2014

  • Kimsooja
    To Breath, 2020

Konstprojekt 2020

Vårutställning: Nightcrawlers med Haidar Mahdi & Julia Selin

Vernissage 29 februari, 2020. Invigning kl 13.
Utställningsperiod 29 februari–3 maj, 2020
Curator Malin Gustavsson

Våren 2020 möts konstnärerna Haidar Mahdi och Julia Selin i den gemensamma utställning Nightcrawlers i konsthallen på Wanås Konst. Med nyskapande keramik och måleri arbetar de fysiskt och utforskande med flödande färger i olika konsistenser. Nightcrawlers ingår i en serie av utställningar där Wanås Konst arbetar med konstnärer med koppling till regionen. 

Nightcrawlers

I utställningen Nightcrawlers möts konstnärerna Haidar Mahdi och Julia Selin som arbetar utforskande i varsitt medium. De experimenterar med keramik respektive måleri, söker efter perfekta ytor, konsistenser eller nyanser – det är ofta slemmigt och färgstarkt. Haidar Mahdis keramiska former översvämmas av blänkande, tjocka glasyrer som nästintill dränker dem och i Julia Selins glänsande målningar blandas starka färger med en djup svärta. Julia Selin inspireras av naturen och hon har givit utställningen titeln Nightcrawlers, engelskans ord för daggmask. Aristoteles kallade daggmasken ”jordens tarmar” och drottning Kleopatra heligförklarade den. Daggmasken arbetar i det tysta med att förvandla växtrester till bördig jord, den fuktiga slingrande varelsen gräver och arbetar i mörkret, formar och omformar jorden den lever i och skapar. 

Haidar Mahdi

Haidar Mahdi kombinerade en examen från Konstfacks keramik- och glasutbildning med Kungliga konsthögskolan. Sedan utbildningen har han arbetat med keramik med olika uttryck och låtit materialet, som associerats med såväl hantverk som lyx och prålighet, möta genrer som förknippas med helt andra saker för att skapa spänning och attraktion. Han har lekt med rokokons glättiga överdådighet och var gränsen för god smak går, låtit machokulturen Black Metal möta keramikens skörhet och på senare tid närmat sig en stram estetik som ofta associeras med technoklubbar eller BDSM. Han är inte rädd för att byta utryckssätt och vill gärna utmana publiken genom att göra tvärtemot vad de förväntar sig av honom. Inför utställningen har han producerat nya verk där formen är utgångspunkten som han förvandlar genom att täcka den med olika glasyrer. Mahdi släpper kontrollen och låter kemin styra, de olika ämnena i glasyrerna reagerar med varandra i värmen från ugnen och på så vis får formerna färg och yta. 

Julia Selin

Julia Selin började måla under fjärde året på konsthögskolan i Umeå och arbetar mycket med färgens konsistens. Hon vill åstadkomma glans och reflektion. Färgen ska vara genomskinlig och tjock, nästan geléaktig när hon föser runt den på dukarna med hjälp av trasor, penslar och händer. Hon arbetar ofta i stort format och börjar måla med duken liggandes på golvet för att sedan vrida, vända och släpa runt den, en behandling som ofta lämnar spår på den färdiga målningen i form av avtryck från en armbåge eller en sko. Hennes sätt att måla är fysiskt och hon vill att betraktaren ska få en fysisk känsla av motiven hon avbildar. Hur känns det att vada i ett träsk, gå över en myr eller med bara fötter på mossa? I flera av hennes målningar avbildas naturen när mörkret fallit och hon fascineras av hur det som på dagen var en idyll, efter nattens intåg, kan omvandlas till något läskigt som gör att skuggorna får liv. 

Haidar Mahdi

(född 1986, Karlshamn) är verksam i Stockholm. Han har en masterexamen från Kungliga konsthögskolan (2010 – 2012) och studerade innan dess på Konstfacks Keramik- och glasutbildning (2006–2009). Han har tidigare haft soloutställning på bl a Kulturcentrum i Ronneby (2016) och på Hangmen Projects, Stockholm (2016 & 2017) samt deltagit i grupputställningar på bl a Gustavsbergs konsthall, Stockholm (2016).

Julia Selin

(född 1986, Trollhättan) är verksam i Malmö. Hon har en masterexamen från Konsthögskolan i Umeå (2007–2013). Hon har tidigare haft soloutställningar på bl a Galleri Ping Pong, Malmö (2016), Kungliga Konstakademien, Stockholm (2018) och Galleri Wallner, Simris (2019).