• Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

Konstprojekt 2021

I sommarens stora utställningar möts det abstrakta och föreställande. Martin Jacobsons presenterar sina gigantiska handmålade kulisser till Jonas Gardells föreställning Queen of F*cking everything sida vid sida om Rana Begums utforskningar av geometri som skapar rytm och repetition. Wanås Konsts Live Art program omfattar både Sverigepremiären för Rachel Tess dansföreställning Last Dances tillsammans med Dansk Danseteater och ett nytt verk för skulpturparken av koreografen Frédéric Gies. Dessutom genomför Wanås Konst ett omfattande pedagogiskt projekt där skolelever jobbar tillsammans med konstnärsduon Isabel och Alfredo Aquilizan. 

Nära möten med det storskaliga

I programmet för 2021 arbetar konstnärerna storskaligt – teckning blir skulptural, måleri en totalinstallation och ett konstverk leder oss in genom stenmuren och ut i skulpturparken. Centralt i de nya projekten är att konstnärerna går upp i skala och utmanar definitioner som teckning och måleri, teckning blir tredimensionell och vi går in ibland måleri och upp på konsten. Både Begum och Jacobson visar konstverk som kan beskrivas som monumentala men Jacobsons målningar kännetecknas samtidigt av det handgjorda och Begums konst, med upprepade former, rymmer det meditativa.

Vår

Katarina Löfström
Vårsäsongen startar 6 mars med att Katarina Löfströms glittrande verk Open Source (Cinemascope) från 2018 återuppförs i skulpturparken.

Isabel och Alfredo Aquilizan, In Habit, 1 april–29 aug
In Habit är ett pedagogiskt projekt med Isabel (född 1965, Filippinerna) & Alfredo Aquilizan (född 1962, Filippinerna) som genomförs med konstnärerna på distans. Konstnärsduon berättar: vår konstnärliga praktik är förankrad i idén om medskapande och samarbete, med projekt som involverar och engagerar samt skapar relationer genom att dela erfarenheter. Aquilizans är influerade av erfarenheten att lämna sitt hemland Filippinerna för Australien och de återkommer till tema som hem, tillhörighet och migration. 1500 elever har byggt sina drömhus i brun kartong och tillsammans bildar de en myllrande stad. Med In Habit ställer konstnärerna ut för första gången i Sverige.

Sommar och höst

Rana Begum, 8 maj–7 november
Rana Begum (född 1977, Bangladesh) arbetar abstrakt och skulpturalt med färg och form som utgångspunkt och intresserar sig för hur konstverk förändras genom hur ljuset faller eller genom att betraktaren rör sig framför dem. Hon beskriver: Jag vill att konstverken ska omfatta någon slags rörelse, antingen det är i materialet eller människor som fysiskt förflyttar sig runt verket. Begum utforskar det abstrakta inspirerat av barndomens naturupplevelser, vardagliga materials geometriska former och traditionell islamisk ornamentik. På husväggar eller på rutpapper, i metall eller med akvarell blir upprepade geometriska former minimalistiska presentationer.

Martin Jacobson, 8 maj–7 november
Martin Jacobson (född 1978 Stockholm) arbetar i dialog med förlagor från konsthistorien som ett sätt att utforska måleriet. När hans verk flyttar in i en av de gamla byggnaderna på Wanås Konst är det de väldiga, handmålade kulisserna, den största 16 x 9 meter, till Jonas Gardells föreställning Queen of F*cking Everything som lyfts fram som måleri och förvandlar en hel byggnad. Gardell har beskrivit föreställningen som sin sista storskaliga, ett slags final som handlar om mirakel. När han valde att arbeta med handmålade kulisser kombinerade Gardell scenkonsthistoria och sitt eget stora konstintresse. Jacobson arbetade i över ett år i det jättelika formatet med motiv som en rosa soluppgång och glittrande vatten med referenser till, och inspiration från, populärhistoria, religiösa bilder och barock teater.

Marit Roland, 25 september–19 december
I höst presenterar Wanås Konst en utställning med Marit Roland (född 1981 Kristiansand, Norge) som ställer ut för första gången i Sverige. Hennes intresse är teckning men kopplat till papper som material som hon bearbetar till stora, sköra, tredimensionella skulpturala installationer som hon kallar paper drawings. Hon beskriver dem:

Paper Drawing er forgjengelig og kan ikke flyttes på i sin helhet. Det kan lages på nytt, men vil aldri kunne vises identisk på to steder. Etter endt utstilling blir verket resirkulert og papiret får et nytt liv etter sin tid som kunst.

SOMMAR – LIVE ART

Frédéric Gies samt Rachel Tess & Dansk Danseteater
I juni presenterar Frédéric Gies (född 1973, Frankrike, verksam i Malmö) ett nytt solo för Wanås Konst med utgångspunkten i kroppens relation till utomhusmiljön, dess förutsättningar och ljud, skulpturparken och konsten. Gies använder form som möjligheter istället för begränsningar. Efter att ha studerat balett och modern dans har Gies arbetat med franska koreografer, varit verksam i Berlin och hen har under 2000-talet uppmärksammats för sina egna koreografier ofta med inspiration av klubb- och technoscenen. Gies skapar sina verk både själv och i samarbete med andra.
Datum: 10–13 juni
 
I juli blir det Sverigepremiär på Wanås Konst för Last Dances, en ny föreställning av och med koreografen Rachel Tess (född 1980, Portland, USA) producerad av Dansk Dansteater med kostym av den uppmärksammade danske konstnären Peter Linde Busk som blandar mönster, material och känslostämningar till brokiga spännande uttryck. Last Dances är utvecklad för museum och fortsätter Tess arbete utanför det traditionella scenrummet och hennes intresse för olika möten med publik.
Datum: 3-4 juli