• Robert Wilson
    A House for Edwin Denby, 2000

  • Anne Thulin
    Double Dribble, 2010

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Malin Holmberg
    I Will Stop Loving You, 2010

  • Jacob Dahlgren
    Primary Structure, 2011

  • Jene Highstein
    Grey Clam, 1990/2001

  • Robert Wilson
    A House for Edwin Denby, 2000

  • Anne Thulin
    Double Dribble, 2010

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Malin Holmberg
    I Will Stop Loving You, 2010

  • Jacob Dahlgren
    Primary Structure, 2011

  • Jene Highstein
    Grey Clam, 1990/2001

  • Robert Wilson
    A House for Edwin Denby, 2000

  • Anne Thulin
    Double Dribble, 2010

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Malin Holmberg
    I Will Stop Loving You, 2010

  • Jacob Dahlgren
    Primary Structure, 2011

  • Jene Highstein
    Grey Clam, 1990/2001

  • Robert Wilson
    A House for Edwin Denby, 2000

  • Anne Thulin
    Double Dribble, 2010

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Malin Holmberg
    I Will Stop Loving You, 2010

  • Jacob Dahlgren
    Primary Structure, 2011

  • Jene Highstein
    Grey Clam, 1990/2001

Konst 2018

Xavier Le Roy & Scarlet Yu

Vernissage Fredag 20 juli
Utställningsperiod Live Workshop 20 juli–5 augusti
Curator Rachel Tess

I juli och augusti välkomnar Wanås Konst Xavier Le Roy i samarbete med Scarlet Yu att undersöka tid, rum och skulptur på platsen. Le Roy är ett av de stora namnen inom samtida koreografi, Le Roy och Yu har arbetat tillsammans i samband med Venedigbiennalen 2015, Kaldor Public Art Projects i Sydney 2015, Centre Pompidou i Paris 2016, i samband med The Unfaithful Replica på CA2M i Madrid 2016 och senast i samband på Skulptur Projekte Münster 2017. Sedan 2014 har Wanås Konst arbetat med en långsiktig satsning på live art. Programmet har utvecklats av Wanås affilierade curator Rachel Tess. 

Tid stannar. Tid står stilla. Tid avbryts, splittras och spräcks. Tid ges, tas och stjäls. Tiden är på vår sida. Tiden går långsamt. Tiden går så fort. Om vi bara hade tid… Hur var din tid idag?

Tid är något att tänka på här på Wanås. Hur lång tid tog det dig att komma hit? Hur lång tid behöver du för a tt ta dig till en skulptur? Hur länge skulle du vara vid den? Hur skulle det ändra din uppfattning om tidens gång? Och på vilka sätt spenderar vi tid med varandra här på denna plats? Vi har förutbestämda uppfattningar om tidens förmåga att påverka oss, fånga eller kontrollera, ge eller dela. På vilka sätt kan live art inverka på vår uppfattning om tid? På vilket sätt utmanar live art begreppet tid på en institution för bildkonst? Verket Still Untitled av Xavier Le Roy med Scarlet Yu undersöker oförenligheten mellan konventionerna för live art och skulptur för att skapa ett verk där olika tider kan samexistera.

Sedan 2016 har Wanås Konst aktivt inkluderat performance och dans som en del av programmet. Inte bara som en engångshändelse, utan en långsiktig satsning på live art, konst som måste upplevas i stunden och kräver din närvaro där och då. Genom Still Untitled fortsätter vi att utmana begreppet live art i bildkonstkontexten med Still Untitled-teamets konsekventa och outtröttliga närvaro. Istället för att programlägga en rad engångsföreställningar låter vi verket av Le Roy och Yu utvecklas, förändras och varieras genom att Wanås Konsts besökare deltar i och runtom parken. Vi förlänger verkets livslängd på obestämd tid, eftersom varje besökare lämnar skulpturparken med sin egen förkroppsligade skulptur, som ska utföras var som helst, när som helst, för vem som helst.

– Rachel Tess




Xavier Le Roy & Scarlet Yu har arbetat tillsammans sedan 2014 i projekt som Retrospective i Singapore (2014), Temporary Title för Kaldor Public Art Project, Sydney och Still Untitled, Skulptur Projekte Münster 2017.
 

Xavier Le Roy (född 1963, bor i Berlin) är ett av de främsta namnen inom den internationella samtida koreografin. Han har en doktorsexamen i molekylärbiologi och har arbetat som koreograf sedan 1991. Sedan 2018 är han Professor of Applied Theatre Studies vid universitetet i Giessen (Tyskland). Han utforskar indelningar som strukturerar vår värld: natur–människa, skådespelare – åskådare, objekt– subjekt etc.

Scarlet Yu (född 1978, bor i Berlin) arbetade som instuderingsrepetitör och dansare på Arts Fission Dance Company i Singapore från 2000 till 2012 och erhöll en MFA i dans vid Hong Kong Academy of Performing Arts år 2015. Med självbiografiskt material skapar hennes verk koreograferade en-till-en-situationer om minne och kropp.