• Butler/Lindgård
    Fras II & Score ll, 2019
    March 2 – April 28

  • Birgitta Silfverhielm
    Rum, 1994

  • Butler/Lindgård
    Nipple Rug, 2018

  • Gloria Friedmann
    Stigma, 1991

  • Jene Highstein
    Grey Clam, 1990

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Malin Holmberg
    I Will Stop Loving You, 2010

  • Marina Abramovic
    Hunt Chair for Animal Spirits, 1998

  • Sarah Schwartz
    Reflexion, 1989

  • Wanås Konst
    Wanås, 2019

  • Wanås Konst
    Wanås, 2019

  • Butler/Lindgård
    Fras II & Score ll, 2019
    March 2 – April 28

  • Birgitta Silfverhielm
    Rum, 1994

  • Butler/Lindgård
    Nipple Rug, 2018

  • Gloria Friedmann
    Stigma, 1991

  • Jene Highstein
    Grey Clam, 1990

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Malin Holmberg
    I Will Stop Loving You, 2010

  • Marina Abramovic
    Hunt Chair for Animal Spirits, 1998

  • Sarah Schwartz
    Reflexion, 1989

  • Wanås Konst
    Wanås, 2019

  • Wanås Konst
    Wanås, 2019

  • Butler/Lindgård
    Fras II & Score ll, 2019
    March 2 – April 28

  • Birgitta Silfverhielm
    Rum, 1994

  • Butler/Lindgård
    Nipple Rug, 2018

  • Gloria Friedmann
    Stigma, 1991

  • Jene Highstein
    Grey Clam, 1990

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Malin Holmberg
    I Will Stop Loving You, 2010

  • Marina Abramovic
    Hunt Chair for Animal Spirits, 1998

  • Sarah Schwartz
    Reflexion, 1989

  • Wanås Konst
    Wanås, 2019

  • Wanås Konst
    Wanås, 2019

  • Butler/Lindgård
    Fras II & Score ll, 2019
    March 2 – April 28

  • Birgitta Silfverhielm
    Rum, 1994

  • Butler/Lindgård
    Nipple Rug, 2018

  • Gloria Friedmann
    Stigma, 1991

  • Jene Highstein
    Grey Clam, 1990

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Malin Holmberg
    I Will Stop Loving You, 2010

  • Marina Abramovic
    Hunt Chair for Animal Spirits, 1998

  • Sarah Schwartz
    Reflexion, 1989

  • Wanås Konst
    Wanås, 2019

  • Wanås Konst
    Wanås, 2019

KONSTPROJEKT 2019

Tits N Ass – Designstudion Butler/Lindgård 

Vernissage 2 mars, 2019, kl 11–16. Invigning kl 15
Utställningsperiod 2 mars–28 april, 2019
Medverkande Hanna Butler och Karin Olu Lindgård
Curator Malin Gustavsson


Se filmen på Vimeo.

Wanås Konst öppnar vårsäsongen med projektet Tits N Ass, en utställning av den Malmöbaserade designstudion Butler/Lindgård. I sitt arbete tar duon avstamp i vardagliga betraktelser och kombinerar det handgjorda och exklusiva med humor och visionära budskap. 2016 påbörjade de projektet Tits N Ass – en feministisk betraktelse om vilka kroppar och normer som tar plats i det offentliga rummet. Med Tits N Ass öppnar konsthallen för säsongen. Utställningen öppnar 2 mars och pågår till 28 april, 2019.

Den Malmöbaserade designstudion Butler/Lindgård består av textildesignerna Hanna Butler och Karin Olu Lindgård – välkända för sitt nära samarbete som tar avstamp i vardagliga betraktelser som kombinerar det handgjorda och exklusiva med humor och visionära budskap.  För Wanås Konst har de låtit projektet Tits N Ass växa fram till en utställning i konsthallen. I den visas designprocessen och färdiga produkter inspirerade av kroppen som en ullig matta, skira tyger och mjuka bolster. 

Med mönster som Nipples, Hairy och Stained undersöker Butler/Lindgård patriarkala strukturer i det offentliga rummet och ifrågasätter vilka kroppar som syns och tar plats. Nipples återkommer i flera verk i utställningen, som tryck på textil och papper, i ett nytt vägghängt verk av filt och i form av en exklusiv handtuftad matta som duon producerat i samarbete med Kasthall. Med sina textilier vill de vara motvikt mot den maskulinitet och avsaknad av humor som de menar ofta präglar offentliga miljöer.

År 2016 påbörjade duon projektet Tits N Ass. Det tog fart efter att en av dem blivit utslängd från ett museum för att ha ammat sin bebis, och av upplevelsen att det blivit mindre accepterat att amma offentligt, i jämförelse med några år tidigare. Samtalet utvecklades till ett designprojekt, de konstaterar: ”Vi ville inte arbeta med tankar om kroppen, utan snarare med gestaltningar av både kroppar och kroppsfenomen.”

Butler/Lindgårds samarbete är en nära växelvis process, där den ena börjar teckna och den andra fortsätter på samma papper, i en dialog både mellan dem och med samtiden. De är intresserade av textilens möjligheter att arbeta med form och färg, både storskaligt och fysiskt. De beskriver sin design som idédriven och med önskan om en annan framtid.

”Vi brinner för jämlikhet, systerskap och ett värdigt bemötande, men även för hållbarhet, småskalighet och en önskan om att vår tids överkonsumtion ska övergå i långsiktiga, väl övervägda val som räcker livet ut.”

Inför utställningen har de tagit undersökningen med tryck av, och med, kroppar vidare. I dialog med koreografen Emma Ribbing, har de tagit fram en koreografi som de rört sig efter, när de täckta med färg gjort kroppstryck på stora papper. Spår av rörelse har växt fram och bildat utgångspunkt för stiliserade mönster och textila tryck. Processen dokumenterades i en video, och visas i utställningen tillsammans med skisserna och mönstret Traces, ett resultat från tidigare dansskisser, som tryckts på linneplädar. 

Projektet följer en konsthistorisk tradition, bland annat förknippas konstnärerna Yves Klein (1928 – 1962), Ana Mendieta (1948 – 1985) och Helen Chadwick (1953 – 1996) med arbeten där de med olika utgångspunkter och intresse arbetat med avtryck av människokroppen.

I samband med utställningen öppnas en lounge i konsthallen som utanför Wanås Restaurants öppettider också fungerar som kaffeservering. Inredningen har utformats i dialog med Butler/Lindgård där färger och mönster spiller över på väggar och möbler.


Butler/Lindgård. Foto Joen Bergenrud. 

Hanna Butler och Karin Olu Lindgård arbetar med textilformgivning. De har examen från Det Konglige Akademies Skole for Kunst og Design i Köpenhamn. De har tidigare ställt ut på bland annat Trelleborgs Museum (2018), Form Design Center, Malmö (2018), Mint Gallery, London 2018, Landskrona konsthall (2016) och Röhsska museet.